"Uw onderneming draait nu prima, zelfs zónder marketingplan. De vraag is alleen of dat ook zo blijft. De praktijk wijst uit dat de kans op blijvend succes op de lange termijn steeds kleiner wordt, als er geen duidelijke koers is uitgestippeld. Grote organisaties leggen daarom aan het begin van het boekjaar hun marketing- en verkoopdoelstellingen voor dat jaar vast. Vaak zelfs voor nog langere periodes. Daar komen uitgebreide statistieken en/of duur betaalde consultants aan te pas.
Als ondernemer kunt u daar niet over beschikken. Als u een effectief marketingplan ontwikkelt, wilt u dat zonder al te ingewikkelde of kostbare middelen kunnen doen. Dit artikel biedt uitkomst. In vijf stappen ontwikkelt u een strategisch - en tegelijkertijd praktisch - marketingplan waarmee u uw onderneming een doel geeft én een richting om dat doel te bereiken. Het marketingplan vertelt u:
- wie uw potentiële klanten zijn;
- welke acties het meeste effect hebben voor uw omzet;
- hoe uw bedrijfsresultaten zich verhouden tot die van uw branche."
Lees het complete artikel en download de bestanden via de onderstaande link.
http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/marketing/marketingplan.aspx
|